Nybegynner guide til DJing. Del 2: Finne en spillejobb
Hvordan få deg en spillejobb?
De aller fleste DJs har startet i det små. I hjemmet, hos en kompis eller andre steder hvor de har hatt tilgang til utstyr. Videre har det første naturlige steget vært å spille på en fest eller for venner, men etter en stund vil mange føle at dette ikke er nok – de vil spille musikken for et ukjent og kritisk publikum og vise hva de er gode for og fremme sin fortreffelige musikksmak.
Med dagens utvikling kan det nesten virke som at å være en ren DJ er bortkastet tid når man heller kunne drevet med produsering og bli oppdaget på den måten. Det er nok kanskje sant, men hvis du tenker langsiktig vil dine DJ evner uansett betale seg en gang i fremtiden hvis du virkelig skal oppnå en status av legendariske dimensjoner. Avicii vil nok for alltid bli husket for sine legendariske produksjoner og heftige scene-show, men han vil nok aldri bli husket for sine DJ-ferdigheter.
Og hvem vet, kanskje en dag i fremtiden når EDM blir mainstream vil publikum igjen få øynene opp for det magiske livesettet. Da står kanskje du klar bak spakene for å drive crowden din til det ytterste med unike overganger, store overraskelser og dynamisk oppbygde liveset.
Hvis du har øvd og trent lenge nok, fått litt feedback fra venner og kjente og kanskje fått ut noen mixtapes på soundcloud/mixcloud eller youtube føler du kanskje at du er klar for å ta det neste steget – prøve å få deg en seriøs spillejobb.
Det finnes flere måter å tilnærme seg utesteder og promotører på for å få tak i en relevant jobb, men før dette skjer vil jeg ta opp en ting som jeg bare ikke kan få stresset nok:
Realitycheck
Et ord du bør lære deg først som sist, og som du burde ha i bakhodet hele veien. Noe av det værste jeg ser er folk som prøver å dele sin musikk med andre, men som i prinsippet ikke har peiling på hva de driver med. Like ille er det med de som faktisk tror at det de har snekret sammen er tidenes feteste sett, mens det i realiteten er dritt. I våre warm-up konkurranser har det tidvis kommet inn noen helt latterlige bidrag, hvor innsenderen har skrevet varmt om både seg selv og prestasjonen de leverer. Det virker som om de helhjertet tror de leverer tidenes sett, mens det hele minner mer om en worst-of episode av Idol.
Til sammen har vi hørt på flere tusen timer med live- og DJ-sets. Dette er noe mange av dagens «DJs» tydeligvis ikke gjør. Når sant skal sies, så er det ikke alltid talentet ditt det står på når du blir valgt eller vraket foran en annen DJ, eller om du slår igjennom, men hvis du ikke har en grunnbasis og en forståelse for hva som høres bra eller dårlig ut kommer du sjeldent veldig langt.
Før du bestemmer deg for å prøve å promotere deg og din musikk/stil, sørg for å sjekke ut sett fra andre DJs. Legg listen høyt, og hold musikken din for deg selv inntill du mener du gjør en fornuftig jobb, sett opp mot erfarne DJs.
Hvor lenge du vil øve før du prøver deg er opp til deg selv, men for guds skyld ikke latterliggjør deg selv bare fordi du ikke har virkelighetsoppfatning nok til å forstå hvorvidt det du presterer er bra eller dårlig.
Finn deg en jobb
Hvis du ikke helt vet hvor du skal begynne, eller ikke har noen kontakter i bransjen er det greit å starte i lokalmiljøet. Det kan være seg den lokale ungdomsklubben eller andre steder hvor det er naturlig å spille musikk. Er du gammel nok til å komme inn på utesteder kan du oppsøke disse en kveld det er rolig. En viktig ting som ofte gir gode resultater er å møte opp personlig. Hvis utestedet spiller din type musikk, snakk med noen i baren, eller be om å få snakke med eieren/daglig leder. Ikke vær dritings og presenter deg selv på en høflig måte og fortell hva du driver med. Og hvis de sier nei, sørg for å legge igjen et visittkort, eller gi de mail-adressen din eller tlf. nummeret ditt på en lapp. Kanskje en dag står de uten DJ pga. sykdom eller whatever, og da husker de deg. Om de virker interessert, be om e-post adressen til den du snakker med eller legg til på facebook og send de lenke til soundcloud eller annet hensiktsmessig sted hvor du har noe å vise frem.
Den enkleste, og aller mest effektive måten å få seg en jobb på er i midlertid gjennom kontakter og det er slik de fleste spillejobber blir delt ut her til lands. Kjenner du noen, eller kjenner du noen som kjenner noen som har et bein innenfor bransjen eller kjenner noen som driver et utested – ta kontakt. Hvis du er priviligiert nok til å ha slike bekjentskaper er dette ofte en enkel ekspressbillett til dine første spillejobber. Det er da gitt at du kan levere, og de du snakker med vet du kan levere og ikke har problemer med å gå god for deg.
Hvis du sikter deg inn som DJ for bryllup, firmafester o.l kan du også kontakte et bookingfirma. Det finnes flere slike i Norge som har DJer i stallen til alle typer arrangementer, men pass på å gjøre litt research før du kontakter da det er flere useriøse aktører i markedet.
Hvis du allerede har fått noen jobber på nakken kan du begynne litt bredere, ved f.eks å ringe rundt eller sende e-post (f.eks til de kontaktene du har opparbeidet deg). Mange jeg kjenner har fått fete og godt betalte jobber på denne måten, men det krever at du har et par jobber på samvittigheten og har noe å vise frem. Mange sommersteder langs kysten leier f.eks inn DJer kun for sesongen og de rullerer ofte hvert år. Ordner du transport selv er de ofte også behjelpelige med å ordne overnatting dersom det trengs.
Image
Å bygge et sterkt og gjennomført image er ikke noe du trenger å tenke på i første omgang, men en liten form for profilering bør du absolutt ha på stell når du søker på jobber. Det får deg til å virke mer seriøs og gjennomført enn alle de andre nobodyene som prøver å klore til seg den samme jobben som deg. Kan du litt webdesign eller kjenner du noen som kan, få de til å hjelpe deg med å lage en kul logo med ditt DJ-navn (ja, du må ha et) på en webside og skriv litt om deg selv, kontaktinfo, hvem du er og hva du driver med. Legg også inn players fra soundcloud o.l. Angående DJ-navn: Prøv å lag et som er så enkelt som mulig. Ikke kall deg DJ ghettomasterblaster. Lag et som er kort å uttale og klinger bra. Ditt eget navn er ofte det beste, men om du er som meg og har et keitete navn, finn deg et annet.
De første jobbene dine kan fort ende opp som en hitparade av de store så ikke tenk for hardt på å definere deg selv musikkmessig så tidlig. Ha din greie, men ikke press den frem for hardt med mindre du får en veldig spesifik gig.
Promotering
Dette er alfa-omega og den viktigste geskjeften du noensinne kommer til å foreta deg ved siden av å faktisk rocke publikum. Få, om ingen blir oppdaget uten å vise hvem de er selv om det de leverer er aldri så unikt. Det er ufattelig mange DJer som aldri kommer lenger enn stegene over fordi de ikke klarer å promotere seg selv godt nok. Dette er et enormt fagfelt jeg ikke kan påberope meg noen ekspertise på, men det går i det store og hele ut på å gjøre deg selv bemerket på en unik måte. Du må vise folk at du har noe som ikke alle andre har, eller at du gjør det på en så overbevisende måte at du er personen de vil ha. Du må lære deg å selge deg selv, og du må bygge et nettverk av viktige bekjentskaper. Det innebærer at du må være utadvent, sosial og ikke minst vise trynet ditt på de riktige stedene, til de riktige folkene.
Selv om det heter å bli oppdaget, er det sjeldent slik det foregår i starten. Du blir kanskje lagt merke til, men du må selv sørge for at de rette menneskene får øynene opp for deg. Du må hele veien sørge for å snakke med folk, spørre, grave og mase til krampa tar deg. Vær omgjengelig, hyggelig og snakkesalig. De fleste menneskene du treffer i bransjen er nettop det, og det er viktig å møte de på samme nivå.
Lykke til!
Du glemte å skrive at man også kan bli DJ ved å lage en helt ok miks når f.eks housebloggen har konkurranse om å samle flest likes for å varme opp for en stjerne. Blås deg opp i uante proposjoner på facebook og før du vet ordet av det varmer du opp for Tiesto uten å kunne beatmatching engang.