funny-DJ

I idéen til denne artikkelserien skulle vi egentlig også skrive om enkle mikseteknikker og litt DJ basics. Men ettersom den ble skrevet ble det mer og mer evident at DJing er særdeles vanskelig å forklare, og å lære seg, med tekst. Det er en ting som mestres først og fremst gjennom kjennskap til utstyret du spiller på, hva du hører i ørene og viktigst av alt: Trening og erfaring. Vi valgte derfor å droppe dette, og oppfordrer dere heller til å ta en tur til www.youtube.com og www.google.com for å finne ut mer om det tekniske bak DJing.

Det minste vi kan gjøre er å peke dere til et sted å begynne. En genial fyr som kaller seg selv for ellaskins har lastet opp et utall (tusenvis) forskjellige videoer til youtube der han med en glødende energi forklarer hvordan man kan mestre ulike teknikker, utstyr osv. Det er på det sterkeste å anbefale, både for nye og viderekomne DJs, å se videoene hans da han er veldig flink til å forklare og lære bort det han kan.

Den aller, aller mest effektive måten å lære seg å DJe på er uansett å bruke sine egne fingre og ører. Om du er interessert, løp til nærmeste forhandler og kjøp deg det utstyret du har råd til og begynn med trening. Er du raka fant er det også fullt mulig å tyvstarte bare ved å laste ned et DJ program som f.eks Traktor, Virtual DJ eller Serato og bruke musen og tastaturet. Mange nye DJs står ofte foran decksa og stiller seg selv spørsmålet “hva faen gjør jeg nå?”. Rent tenkisk er egentlig jobben ganske banal. Du skal kun få den ene sangen til å gli over i den andre på en måte som høres bra ut.

Å peke dere til hvor dere skal skaffe dere musikk er vel ingen nødvendighet, den finner dere selvsagt her på housebloggen!

Gjennomføring (nattklubb)

Ok, så du har fått kapret din første spillejobb og er superstoked over å endelig ta steget ut. Det første du må finne ut før du skal spille, er om det er utstyr på klubben eller om du skal ha med eget. Spør hva slags utstyr de har og om det ikke er noe du er vant med, eller i henhold til din standard, si at du tar med eget, det går nesten alltid greit. Skal du ha med eget utstyr sørg for å sjekke at ting fungerer før du drar og at du har med deg alt av kabler. Dobbeltsjekk dette minst fem ganger før du drar – det er utrolig flaut å møte opp uten laderen til laptopen eller andre kabler. Sistnevnte er også noe du bør høre om når du skal spille på et nytt sted og du skal ha med eget utstyr. De fleste bruker XLR ut fra DJ-utstyret (og inn til anlegget), men det finnes flere ymse løsninger på dette. Bruker du DJ headsettet ditt til andre ting, sørg for å få med 3.5mm -> 6.3mm overgangen som du sikkert har lagt igjen på skrivebordet og alltid ha en ekstra i kofferten.

Bli enig om betaling på forhånd. Det er mange useriøse folk i bransjen, og mange finurlige løsninger. Det er ikke til å skyve under teppet at mange DJer får betalt cash i hånda, men det er greit å høre hva slags praksis utestedet har på dette. Noen krever at du har et foretak og kan sende faktura, mens noen ønsker ikke dette overhodet. Bli uansett enige på forhånd om hvor mye og hvordan betalingen skal foregå.

Første gangen er det vanlig å være nærvøs og det kan lønne seg å be om å få starte så tidlig som mulig slik at du blir litt varm i trøya før folk kommer. Husk også å kjøre en lydsjekk på anlegget først, slik at dere vet hvor maksgrensen går for hvor høyt du kan spille. Da vet du også hvor mye du har å gå på. Du starter gjerne ikke med full peis klokka 22, men istedet på et behagelig nivå som tillater snakking.

Oppvarming kan være forskjellen på en knallbra kveld og en ræva kveld. Du varmer ikke opp for din egen del, men for gjestene. Ikke spill beinhardt klokka 23 for å prøve å lokke til deg folk på gulvet på et halvtomt utested. Fortsett å kjør energien litt og litt opp hele tiden, mens i enkelte låter kan du dra på litt mer energi slik at folk får følelsen og så roe ned. I Norge er det typisk at folk drar ut mellom 00 og 01, og det er da du må sette standarden. Det er da du må prøve å fylle gulvet ved å sette på noe med fart i og som folk liker og har hørt før.

Følg nøye med på hvordan folk beveger seg og hvordan de ser ut. Akkurat dette er en kunst i seg selv, men å lese publikum (selv når de ikke danser) er svært viktig for å få indikasjoner på hvordan stemningen er. Prøv å få folk til å smådanse og bevege kroppen selv om de sitter/står. Da har de mye lettere for å etter hvert å bevege seg ut på gulvet når godmusikken kommer. Når gulvet er fullt har du som regel ganske frie tøyler og det skal mye til for å drite seg ut. Det handler om å ikke la det bli for sært og selv om du brenner etter å dra av av noen helt sinnsyke låter, spar de til sist eller dra de i peakhour hvis det er komplett kaos på gulvet.

Så lenge det ikke er DU som er fokuset for kvelden (at folk har kommet for å oppleve nettop deg) er folk ute etter å danse og ha det gøy. De er ikke der for å oppleve noe spesielt og du er derfor mye mer avhengig av å kunne spille riktig musikk til rett tid for å beholde folk på gulvet. Den vanlige nattklubbgåer er nådeløs hvis musikken ikke treffer riktig og drar både seg selv og venner vekk fra gulvet om du ikke tilferedsstiller. Men det er også viktig å ikke få panikk hvis du ser folk trekker seg bort. Det kan fort skje og noen ganger kan det virke helt uten grunn. Trikset er uansett å kjøre ferdig den låten du satt på mens du planlegger ditt neste steg. Hvis du ser på hvordan menneskene som forlater gulvet ser ut (glad, sur, likegyldig etc.) og hvor de er på vei kan det ofte gi deg en indikasjon. Noen ganger skal tilfeldigvis alle i baren og på toalettet samtidig, mens andre ganger satt du musikk de ikke likte. Ellaskins forklarer her litt mer om hvorfor du ikke skal få panikk når folk stikker:

Når du står bak spakene er det også veldig mange som har lyst til å prate med deg, eller spørre om låter. Husk å være høflig og snill mot gjestene siden det er disse utestedet tjener penger på, ikke deg. Ingen liker et rasshøl og ryktet sprer seg fort til både andre gjester og betjeningingen. Noen idioter er det selvfølgelig som trenger å bli satt litt på plass, men pass deg for hva du sier alikevel. Vær gjerne streng, men ikke fornærm gjestene. Det beste, hvis noen er ugreie, er å tilkalle vaktene. De er stort sett alltid ivrige etter å kaste ut frekkaser, men om det er deg eller gjesten spiller ingen rolle så vær forsiktig med hva du sier.

Mange har også en helt ubeskrivelig trang til å fikle med utstyret ditt, dra i platteret eller vri på en knott. Smekk de over fingrene og si at det kan de drite i. Det er den eneste situasjonen hvor du har all din rett til å være så frekk du bare vil og de fleste utesteder har nulltoleranse for slikt. Prøv å ta det med et smil, men om de ikke gir seg eller helt tydelig prøver å ødelegge for deg, tilkall vakten med en gang.

Låtvalg og norsk publikum

Siden artikkelen er skrevet av og for housebloggen tar vi utgangspunkt i at det er nettop house du ønsker å spille og at det er utesteder hvor dette virker passende du ønsker spillejobber hos.

Det norske publikumet er en sinnsykt sær rase. Folk har ingen hemninger fra å gå bort til deg og si at både du og musikken din suger så dette må du være forberedt på. Det spiller nesten ingen rolle hva du gjør, noen vil aldri være enig med deg og ditt låtvalg. Den jevne nattklubb-nordmann leser ikke housebloggen, og er ikke oppdatert på de store hitene før de når P3/Mpetre/Spotify osv. Et eksempel var da jeg spillte Barbara Streisand første lørdagen etter jeg fikk tak i den. Låten som skulle bli den vinterens store landeplage fikk absolutt null respons på gulvet og folk lurte på hva faen slags drit dette var. To uker senere fikk folk høre den på radio osv. og plutselig haglet requestene inn. På det værste måtte jeg spille låten både 2 og 3 ganger samme kveld selv om det gjorde vondt langt inn i hjerterota å spille samme sang flere ganger, men folk elsket det.

Men, spiller du riktig har du godt med rom for ny musikk. En typisk start på kvelden kan bestå av helt vanlig tech/house/funky house frem til folk begynte å komme for deretter å dra på med litt mer progish og kommerse låter. Når det er nok folk til at det er på tide å fylle gulvet er det stort sett bare å dra på med en to-tre kommerse låter til folk får fart på beina for deretter å styre det sånn noenlunde etter hvordan folk reagerer. Det går fint an å spille prog/electrolåter som folk ikke har hørt om, men trikset ligger i variere litt, finne de rette remixene, mashupene og bootlegene. Ikke undervurder sistnevnte. Utvalget på soundcloud/youtube er enormt og et smart triks er å finne remixer av kjente låter/topp 20 låter samt mashups av låter du liker med vokaler fra populære sanger. Mange tenker nok at de vil sitte på sin høye hest og ikke tillate seg selv å spille “drittmusikk”, men gjør du ikke det blir ikke karrieren din spesielt lang her til lands. Som nevnt tidligere vil ikke publikum være der for å se deg de første gangene. Ingen vet hvem du er eller hva du står for, og de forventer derfor å få servert det de vil ha.

Avsnittene over kan kanskje virke litt kryptiske, men det er det også i praksis. Det er ingenting som lærer deg mer enn din egen erfaring så det viktigste er å følge nøye med mens du spiller. Et godt tips er å gjøre deg noen notater underveis eller etter en spillejobb. Noter deg låtene som fungerer, og hvilke som ikke fungerer, så er du bedre rustet til neste gang når du skal velge ut låter for kvelden. Husk også å alltid ha med mange låter fra flere sjangere i forskjellig tempo og energinivå. Ikke glem det kommerse heller, det er ofte de låtene som redder deg fra vinn eller forsvinn. Nordmenn elsker å synge med, og elsker låter de har hørt før.

Oppsummering

Et eksempel på hvordan du kan planlegge en kveld: Når du starter kvelden, spill lett og delvis anonym musikk som har en god vibe. Funky/tech og vanlig house pleier å fungere ypperlig. Husk også at musikken du spiller når folk etter hvert begynner å renne inn ofte setter energien deres for resten av kvelden. Etter hvert som det blir fullt må du bare se hvordan ting utvikler seg, men alltid kjør energien sakte oppover hele veien. Når det begynner å bli nok folk til å fylle gulvet kan du dra på med noen kommerse låter for å få folk til å danse. Det kan være litt tricky og du må bare prøve deg frem med låter frem til de finner noe de føler er verdt å danse til.

Når gulvet har satt seg har du stort sett ganske frie tøyler, men vent med de feiteste låtene til sist. Peakhour er den timen det er fullstendig klikk på gulvet, øl som spruter og rumper som gnikker. Gjerne siste timen før stenging. Det er tiden for å virkelig presse til det maksimale, men tenk på et par ting her og: For å virkelig forsterke energien på gulvet må du variere litt. Minst hver 2-3 låt bør inneholde, eller være noe folk kjenner til. Gjerne allsang siden som sagt før: Folk elsker å synge i fylla. Prøv også å ro ned energinivået ca. hvert 15-20 minutt. Det forsterker energien ytterligere når du drar igang igjen, men ikke ta luften ut av ballongen.

Helt til sist kan du velge om du vil dra av en god gammel Encore. Når betjeningen har sagt du skal stoppe, lat som du skrur av, men plutselig kjør på med en kongelåt eller en låt du kanskje ikke har giddet å spillt tidligere (request). Bare pass på å gjør det før lysene går på ellers mister det sjarmen. Betjeningen blir dødsforbanna, mens de på gulvet elsker deg og du blir kveldens helt.

Avslutning

Dette er bare ment som tips og triks og ikke ting du nødvendigvis bør følge slavisk. Dette er eksempler på hvordan du kan spille, mens hvordan du bør spille avhenger helt av stedet du spiller på, publikum som er der osv. Ingen kvelder pleier å være like så du må alltid justere og tilpasse deg.

Dette applikerer også for det meste til generiske utesteder med tilfeldig klientell. Noen utesteder har spesifikk musikk i en etasje/avdeling og noen har spesifikk musikk over hele linja. Da slipper du i mye større grad å tenke så mye og kan heller spille hva du vil hvis du spiller det som er vanlig å spille der.

Med kommerse låter menes ikke nødvendigvis top 20 låter. Vi mener det er låter som folk f.eks hører på radio/spotify osv. eller mashups/bootlegs som inneholder enten samples eller vokalspor fra kjente låter. I det hele tatt låter som de fleste har hørt før.

Til sist: Er det noe mer dere lurer på angående DJing som dere ønsker en artikkel skrevet om? Legg igjen tips i kommentarene!

Hva mener du?