I 2011 ble Nick Harriman og Alfie Granger-Howells nye duo-alias skapt. I løpet av kort tid ble de ledende innenfor underground house-scenen og nå er de i gang med sitt eget plateselskap. De to engelskmennene har imponert stort med sin fantastiske, unike musikk!
Dusky ble snart fanget opp av verdenskjente DJer og låten deres “Flo Jam”, som ble sluppet i 2012, ble iTunes Dance Single of the Year. Underground-låtene deres har krysset grenser! Nå gleder vi oss fælt til det nye albumet deres som slippes 30. september. Det vi har hørt av det til nå er helt nydelig!
Dusky lager musikk man blir inspirert av og det er virkelig ikke mangel på kreativitet der i gården.
Her er en mini-mix hvor de har pakket sammen låter fra en av byene som har inspirert dem og mange andre produsenter utrolig mye, nemlig Detroit. Her har de klart å lage en bombe av herlighet, uten at det blir for mye eller høres rotete ut. Fantastisk!
Michael Mayer
Den tyske techno-kongen Michael Mayer er også ett av navnene på Sommerøyas lineup, noe som er til å hoppe av glede av! Det gledes til å danse og drømme seg bort i herlige Kompakt-vibes på Kontraskjæret.
Mayer har sluppet låter på plateselskap som New Trance Atlantic og Kreisel 99, samt Kompakt som han selv eier sammen med Wolfgang Voigt og Jürgen Paape. De startet med en platebutikk og endte opp med et suksessfullt og innovativt plateselskap. De er kjente for en intens techno-stil med innblandede elementer fra andre sjangre. Mayer har selv uttalt seg om at Kompakts styrke ligger i nettop det at de klarer å ta elementer fra pop inn i technoen. De skaper magi med inspirasjon fra musikken de vokste opp med og lager med det techno som ingen andre. Det høres at denne karen legger sjel i det han lager.
Michael Mayer vet hva han driver med og har ordentlig passion!
Her er hans fantastiske set fra fjorårets ADE. Man kan jo rett og slett ikke sitte stille til dette. Rå stemning!
Nyskapende Flume har endelig gitt ut albumet sitt, og det er et mesterverk!
Da 2016 var i gang, fikk vi en smakebit på det nye fra Australieren i “Skin LP Preview”. Det var en singel satt sammen av låtene på hans kommende album. Når vi hørte dette skjønte vi at noe stort var på gang, og vi har gått å trippet og ventet siden da. Etterhvert ble det sluppet flere og flere låter, “Smoke & Retribution”, “Never Be Like You”, “Say it” og “Wall Fuck” og alle var unike! For noen dager siden fikk vi endelig høre alt i sin helhet og det er noe vi aldri har hørt maken til. Med dette albumet er det bare å drømme seg bort i herlige lyder du aldri har hørt før, kombinert med den velkjente, digge Flume-viben. Vokalene er også fantastiske og unike. Det er som vi kan høre det bli sagt i begynnelsen av “Skin LP Preview”, som viste seg å være en del av låten “You Know”;
“Sometimes I feel like the world spin opposite of the way you spin. Sometimes you just gotta create your own … a world”.
Skin LP Preview
Flume har virkelig laget sin egen verden, og med denne musikken og det nydelige artwork-arbeidet til kunstner og designer Jonathan Zawada, “spinner” det virkelig vår vei og. Vi kan ikke gi Flume noe annet enn et stort TAKK for at han har delt denne verdenen med oss. Dette er låter som aldri blir glemt!
“As the deckhand, exhausted, sat down to rest his tired hands, his thoughts wandered. Dreaming of the life back home, what was the meaning of it all. Remembering the smell of home, almost as vivid as being there. He sat there for a few seconds, yet it felt like an eternity. The scene of a sunset, the ones he had lost along the way and no worries.”
Det nord-norske plateselskapet Naust Digital er ute med sin fjerde singel, og vi bare elsker den!
De talentfulle musikerne Haugli og Chris Viviano fra Oslo har gitt oss alt vi trenger til sommeren i ”Ava”. Her er det bare å drømme seg bort i den harmoniske, dype og melodiøse sounden som samtidig har en utrolig herlig uplifting vibe.
Med denne fredfulle låten kjenner vi på følelsen av å være hjemme, og den får oss til å drømme oss bort til gode sommertider, som vi snart får igjen.
«Naust Digital is comprised of individuals that believe in the cultural and artistic side of the northern parts of Norway. Growing up surrounded by pristine nature, northern lights and fishermen was everyday life. When you have been subjected to cold, dark and majestic winters, it does leave an impression.»
Atter en gang stor applaus til Naust, som leverer en perfekt pakke hver gang fra design til story og musikk!
22/1/2015 12:04 |
DJ, Musikk |
Tina |
med Comments Off on Gode vibber fra Jerry Folk
Jerry spilte opp på Jaeger
I går spilte Jerry Folk på Nordic Playlist sitt 1. års jubileum i samarbeid med NRK P3 og Jaeger i Oslo. Han ble holdt med selskap av Bearson og Drippin. Sistenevne som en solid booking til årets by:larm festival. Disse tre artistene er godt plukket ut som representanter for den nye DJ- og produsentbølgen i Norge. Editor-in- cheif fra Resident Advisor, Ryan Keeling, skrev nylig i forbindelse med sine tanker for 2015 at han håpet at Drippin var en artist som ville “break through” i løpet av året. Som han skrev: ”I hope that people are open-minded.”
Jerry Folk er 19 år og kommer fra Oslo. Som han skriver selv – lager han musikk. Nylig slapp han ut en remix av Atlas Bound låten Talk. Den kan du høre nedenfor sammen med noen av de andre låtene han spilte i går på Jaeger – dessverre til et glissent dansegulv. Det skyldes imidlertid andre faktorer enn navnene på plakaten. Så hvis du ser at Jerry Folk skal spille på et sted nærme deg er dette en sterk anbefaling om at du burde dra.
Burn presenterer nå sin første mentor i DJ-konkurransen Burn Residency der du har muligheten til å vinne faste spillejobber på Ibiza samt en managementavtale verdt 800.000 kr.
En del av denne kontrakten innebærer at du vil bli lært opp av noen av verdens dyktigste og mest kjente DJs og førstemann som presenteres er ingen ringere enn Carl Cox! Dette er en helt unik mulighet til å få trening og veiledning av kanskje verdens mest respekterte DJ.
Legenden Carl Cox
Om du mot all formodning ikke skulle kjenne til denne fyren er han altså en av verdens mest kjente DJs og har holdt fortet på Ibiza i over 30 år. Dette er mannen som får selv bestemor til å like techno, og han kan garantert hvert eneste triks som står i boka for å engasjere et publikum. Det er få eller ingen som kan matche hans tilstedeværelse under et DJ-sett. Han er en magiker bak spakene og en særdeles jovial fyr.
Vi snakker også om fyren som fikk spille inn i det nye årtusenet to ganger ved å først spille i Australia for så å reise tilbake i tid og gjøre det samme på nytt i Hawaii…
Lyst til å møte han?
Vi har allerede skrevet en fyldig artikkel om Burn Residency konkurransen. Alt du trenger å vite står der og det er ingen grunn til å ikke melde seg på!
I idéen til denne artikkelserien skulle vi egentlig også skrive om enkle mikseteknikker og litt DJ basics. Men ettersom den ble skrevet ble det mer og mer evident at DJing er særdeles vanskelig å forklare, og å lære seg, med tekst. Det er en ting som mestres først og fremst gjennom kjennskap til utstyret du spiller på, hva du hører i ørene og viktigst av alt: Trening og erfaring. Vi valgte derfor å droppe dette, og oppfordrer dere heller til å ta en tur til www.youtube.com og www.google.com for å finne ut mer om det tekniske bak DJing.
Det minste vi kan gjøre er å peke dere til et sted å begynne. En genial fyr som kaller seg selv for ellaskins har lastet opp et utall (tusenvis) forskjellige videoer til youtube der han med en glødende energi forklarer hvordan man kan mestre ulike teknikker, utstyr osv. Det er på det sterkeste å anbefale, både for nye og viderekomne DJs, å se videoene hans da han er veldig flink til å forklare og lære bort det han kan.
Den aller, aller mest effektive måten å lære seg å DJe på er uansett å bruke sine egne fingre og ører. Om du er interessert, løp til nærmeste forhandler og kjøp deg det utstyret du har råd til og begynn med trening. Er du raka fant er det også fullt mulig å tyvstarte bare ved å laste ned et DJ program som f.eks Traktor, Virtual DJ eller Serato og bruke musen og tastaturet. Mange nye DJs står ofte foran decksa og stiller seg selv spørsmålet “hva faen gjør jeg nå?”. Rent tenkisk er egentlig jobben ganske banal. Du skal kun få den ene sangen til å gli over i den andre på en måte som høres bra ut.
Å peke dere til hvor dere skal skaffe dere musikk er vel ingen nødvendighet, den finner dere selvsagt her på housebloggen!
Gjennomføring (nattklubb)
Ok, så du har fått kapret din første spillejobb og er superstoked over å endelig ta steget ut. Det første du må finne ut før du skal spille, er om det er utstyr på klubben eller om du skal ha med eget. Spør hva slags utstyr de har og om det ikke er noe du er vant med, eller i henhold til din standard, si at du tar med eget, det går nesten alltid greit. Skal du ha med eget utstyr sørg for å sjekke at ting fungerer før du drar og at du har med deg alt av kabler. Dobbeltsjekk dette minst fem ganger før du drar – det er utrolig flaut å møte opp uten laderen til laptopen eller andre kabler. Sistnevnte er også noe du bør høre om når du skal spille på et nytt sted og du skal ha med eget utstyr. De fleste bruker XLR ut fra DJ-utstyret (og inn til anlegget), men det finnes flere ymse løsninger på dette. Bruker du DJ headsettet ditt til andre ting, sørg for å få med 3.5mm -> 6.3mm overgangen som du sikkert har lagt igjen på skrivebordet og alltid ha en ekstra i kofferten.
Bli enig om betaling på forhånd. Det er mange useriøse folk i bransjen, og mange finurlige løsninger. Det er ikke til å skyve under teppet at mange DJer får betalt cash i hånda, men det er greit å høre hva slags praksis utestedet har på dette. Noen krever at du har et foretak og kan sende faktura, mens noen ønsker ikke dette overhodet. Bli uansett enige på forhånd om hvor mye og hvordan betalingen skal foregå.
Første gangen er det vanlig å være nærvøs og det kan lønne seg å be om å få starte så tidlig som mulig slik at du blir litt varm i trøya før folk kommer. Husk også å kjøre en lydsjekk på anlegget først, slik at dere vet hvor maksgrensen går for hvor høyt du kan spille. Da vet du også hvor mye du har å gå på. Du starter gjerne ikke med full peis klokka 22, men istedet på et behagelig nivå som tillater snakking.
Oppvarming kan være forskjellen på en knallbra kveld og en ræva kveld. Du varmer ikke opp for din egen del, men for gjestene. Ikke spill beinhardt klokka 23 for å prøve å lokke til deg folk på gulvet på et halvtomt utested. Fortsett å kjør energien litt og litt opp hele tiden, mens i enkelte låter kan du dra på litt mer energi slik at folk får følelsen og så roe ned. I Norge er det typisk at folk drar ut mellom 00 og 01, og det er da du må sette standarden. Det er da du må prøve å fylle gulvet ved å sette på noe med fart i og som folk liker og har hørt før.
Følg nøye med på hvordan folk beveger seg og hvordan de ser ut. Akkurat dette er en kunst i seg selv, men å lese publikum (selv når de ikke danser) er svært viktig for å få indikasjoner på hvordan stemningen er. Prøv å få folk til å smådanse og bevege kroppen selv om de sitter/står. Da har de mye lettere for å etter hvert å bevege seg ut på gulvet når godmusikken kommer. Når gulvet er fullt har du som regel ganske frie tøyler og det skal mye til for å drite seg ut. Det handler om å ikke la det bli for sært og selv om du brenner etter å dra av av noen helt sinnsyke låter, spar de til sist eller dra de i peakhour hvis det er komplett kaos på gulvet.
Så lenge det ikke er DU som er fokuset for kvelden (at folk har kommet for å oppleve nettop deg) er folk ute etter å danse og ha det gøy. De er ikke der for å oppleve noe spesielt og du er derfor mye mer avhengig av å kunne spille riktig musikk til rett tid for å beholde folk på gulvet. Den vanlige nattklubbgåer er nådeløs hvis musikken ikke treffer riktig og drar både seg selv og venner vekk fra gulvet om du ikke tilferedsstiller. Men det er også viktig å ikke få panikk hvis du ser folk trekker seg bort. Det kan fort skje og noen ganger kan det virke helt uten grunn. Trikset er uansett å kjøre ferdig den låten du satt på mens du planlegger ditt neste steg. Hvis du ser på hvordan menneskene som forlater gulvet ser ut (glad, sur, likegyldig etc.) og hvor de er på vei kan det ofte gi deg en indikasjon. Noen ganger skal tilfeldigvis alle i baren og på toalettet samtidig, mens andre ganger satt du musikk de ikke likte. Ellaskins forklarer her litt mer om hvorfor du ikke skal få panikk når folk stikker:
Når du står bak spakene er det også veldig mange som har lyst til å prate med deg, eller spørre om låter. Husk å være høflig og snill mot gjestene siden det er disse utestedet tjener penger på, ikke deg. Ingen liker et rasshøl og ryktet sprer seg fort til både andre gjester og betjeningingen. Noen idioter er det selvfølgelig som trenger å bli satt litt på plass, men pass deg for hva du sier alikevel. Vær gjerne streng, men ikke fornærm gjestene. Det beste, hvis noen er ugreie, er å tilkalle vaktene. De er stort sett alltid ivrige etter å kaste ut frekkaser, men om det er deg eller gjesten spiller ingen rolle så vær forsiktig med hva du sier.
Mange har også en helt ubeskrivelig trang til å fikle med utstyret ditt, dra i platteret eller vri på en knott. Smekk de over fingrene og si at det kan de drite i. Det er den eneste situasjonen hvor du har all din rett til å være så frekk du bare vil og de fleste utesteder har nulltoleranse for slikt. Prøv å ta det med et smil, men om de ikke gir seg eller helt tydelig prøver å ødelegge for deg, tilkall vakten med en gang.
Låtvalg og norsk publikum
Siden artikkelen er skrevet av og for housebloggen tar vi utgangspunkt i at det er nettop house du ønsker å spille og at det er utesteder hvor dette virker passende du ønsker spillejobber hos.
Det norske publikumet er en sinnsykt sær rase. Folk har ingen hemninger fra å gå bort til deg og si at både du og musikken din suger så dette må du være forberedt på. Det spiller nesten ingen rolle hva du gjør, noen vil aldri være enig med deg og ditt låtvalg. Den jevne nattklubb-nordmann leser ikke housebloggen, og er ikke oppdatert på de store hitene før de når P3/Mpetre/Spotify osv. Et eksempel var da jeg spillte Barbara Streisand første lørdagen etter jeg fikk tak i den. Låten som skulle bli den vinterens store landeplage fikk absolutt null respons på gulvet og folk lurte på hva faen slags drit dette var. To uker senere fikk folk høre den på radio osv. og plutselig haglet requestene inn. På det værste måtte jeg spille låten både 2 og 3 ganger samme kveld selv om det gjorde vondt langt inn i hjerterota å spille samme sang flere ganger, men folk elsket det.
Men, spiller du riktig har du godt med rom for ny musikk. En typisk start på kvelden kan bestå av helt vanlig tech/house/funky house frem til folk begynte å komme for deretter å dra på med litt mer progish og kommerse låter. Når det er nok folk til at det er på tide å fylle gulvet er det stort sett bare å dra på med en to-tre kommerse låter til folk får fart på beina for deretter å styre det sånn noenlunde etter hvordan folk reagerer. Det går fint an å spille prog/electrolåter som folk ikke har hørt om, men trikset ligger i variere litt, finne de rette remixene, mashupene og bootlegene. Ikke undervurder sistnevnte. Utvalget på soundcloud/youtube er enormt og et smart triks er å finne remixer av kjente låter/topp 20 låter samt mashups av låter du liker med vokaler fra populære sanger. Mange tenker nok at de vil sitte på sin høye hest og ikke tillate seg selv å spille “drittmusikk”, men gjør du ikke det blir ikke karrieren din spesielt lang her til lands. Som nevnt tidligere vil ikke publikum være der for å se deg de første gangene. Ingen vet hvem du er eller hva du står for, og de forventer derfor å få servert det de vil ha.
Avsnittene over kan kanskje virke litt kryptiske, men det er det også i praksis. Det er ingenting som lærer deg mer enn din egen erfaring så det viktigste er å følge nøye med mens du spiller. Et godt tips er å gjøre deg noen notater underveis eller etter en spillejobb. Noter deg låtene som fungerer, og hvilke som ikke fungerer, så er du bedre rustet til neste gang når du skal velge ut låter for kvelden. Husk også å alltid ha med mange låter fra flere sjangere i forskjellig tempo og energinivå. Ikke glem det kommerse heller, det er ofte de låtene som redder deg fra vinn eller forsvinn. Nordmenn elsker å synge med, og elsker låter de har hørt før.
Oppsummering
Et eksempel på hvordan du kan planlegge en kveld: Når du starter kvelden, spill lett og delvis anonym musikk som har en god vibe. Funky/tech og vanlig house pleier å fungere ypperlig. Husk også at musikken du spiller når folk etter hvert begynner å renne inn ofte setter energien deres for resten av kvelden. Etter hvert som det blir fullt må du bare se hvordan ting utvikler seg, men alltid kjør energien sakte oppover hele veien. Når det begynner å bli nok folk til å fylle gulvet kan du dra på med noen kommerse låter for å få folk til å danse. Det kan være litt tricky og du må bare prøve deg frem med låter frem til de finner noe de føler er verdt å danse til.
Når gulvet har satt seg har du stort sett ganske frie tøyler, men vent med de feiteste låtene til sist. Peakhour er den timen det er fullstendig klikk på gulvet, øl som spruter og rumper som gnikker. Gjerne siste timen før stenging. Det er tiden for å virkelig presse til det maksimale, men tenk på et par ting her og: For å virkelig forsterke energien på gulvet må du variere litt. Minst hver 2-3 låt bør inneholde, eller være noe folk kjenner til. Gjerne allsang siden som sagt før: Folk elsker å synge i fylla. Prøv også å ro ned energinivået ca. hvert 15-20 minutt. Det forsterker energien ytterligere når du drar igang igjen, men ikke ta luften ut av ballongen.
Helt til sist kan du velge om du vil dra av en god gammel Encore. Når betjeningen har sagt du skal stoppe, lat som du skrur av, men plutselig kjør på med en kongelåt eller en låt du kanskje ikke har giddet å spillt tidligere (request). Bare pass på å gjør det før lysene går på ellers mister det sjarmen. Betjeningen blir dødsforbanna, mens de på gulvet elsker deg og du blir kveldens helt.
Avslutning
Dette er bare ment som tips og triks og ikke ting du nødvendigvis bør følge slavisk. Dette er eksempler på hvordan du kan spille, mens hvordan du bør spille avhenger helt av stedet du spiller på, publikum som er der osv. Ingen kvelder pleier å være like så du må alltid justere og tilpasse deg.
Dette applikerer også for det meste til generiske utesteder med tilfeldig klientell. Noen utesteder har spesifikk musikk i en etasje/avdeling og noen har spesifikk musikk over hele linja. Da slipper du i mye større grad å tenke så mye og kan heller spille hva du vil hvis du spiller det som er vanlig å spille der.
Med kommerse låter menes ikke nødvendigvis top 20 låter. Vi mener det er låter som folk f.eks hører på radio/spotify osv. eller mashups/bootlegs som inneholder enten samples eller vokalspor fra kjente låter. I det hele tatt låter som de fleste har hørt før.
Til sist: Er det noe mer dere lurer på angående DJing som dere ønsker en artikkel skrevet om? Legg igjen tips i kommentarene!
De aller fleste DJs har startet i det små. I hjemmet, hos en kompis eller andre steder hvor de har hatt tilgang til utstyr. Videre har det første naturlige steget vært å spille på en fest eller for venner, men etter en stund vil mange føle at dette ikke er nok – de vil spille musikken for et ukjent og kritisk publikum og vise hva de er gode for og fremme sin fortreffelige musikksmak.
Med dagens utvikling kan det nesten virke som at å være en ren DJ er bortkastet tid når man heller kunne drevet med produsering og bli oppdaget på den måten. Det er nok kanskje sant, men hvis du tenker langsiktig vil dine DJ evner uansett betale seg en gang i fremtiden hvis du virkelig skal oppnå en status av legendariske dimensjoner. Avicii vil nok for alltid bli husket for sine legendariske produksjoner og heftige scene-show, men han vil nok aldri bli husket for sine DJ-ferdigheter.
Og hvem vet, kanskje en dag i fremtiden når EDM blir mainstream vil publikum igjen få øynene opp for det magiske livesettet. Da står kanskje du klar bak spakene for å drive crowden din til det ytterste med unike overganger, store overraskelser og dynamisk oppbygde liveset.
Hvis du har øvd og trent lenge nok, fått litt feedback fra venner og kjente og kanskje fått ut noen mixtapes på soundcloud/mixcloud eller youtube føler du kanskje at du er klar for å ta det neste steget – prøve å få deg en seriøs spillejobb.
Det finnes flere måter å tilnærme seg utesteder og promotører på for å få tak i en relevant jobb, men før dette skjer vil jeg ta opp en ting som jeg bare ikke kan få stresset nok:
Realitycheck
Et ord du bør lære deg først som sist, og som du burde ha i bakhodet hele veien. Noe av det værste jeg ser er folk som prøver å dele sin musikk med andre, men som i prinsippet ikke har peiling på hva de driver med. Like ille er det med de som faktisk tror at det de har snekret sammen er tidenes feteste sett, mens det i realiteten er dritt. I våre warm-up konkurranser har det tidvis kommet inn noen helt latterlige bidrag, hvor innsenderen har skrevet varmt om både seg selv og prestasjonen de leverer. Det virker som om de helhjertet tror de leverer tidenes sett, mens det hele minner mer om en worst-of episode av Idol.
Til sammen har vi hørt på flere tusen timer med live- og DJ-sets. Dette er noe mange av dagens “DJs” tydeligvis ikke gjør. Når sant skal sies, så er det ikke alltid talentet ditt det står på når du blir valgt eller vraket foran en annen DJ, eller om du slår igjennom, men hvis du ikke har en grunnbasis og en forståelse for hva som høres bra eller dårlig ut kommer du sjeldent veldig langt.
Før du bestemmer deg for å prøve å promotere deg og din musikk/stil, sørg for å sjekke ut sett fra andre DJs. Legg listen høyt, og hold musikken din for deg selv inntill du mener du gjør en fornuftig jobb, sett opp mot erfarne DJs.
Hvor lenge du vil øve før du prøver deg er opp til deg selv, men for guds skyld ikke latterliggjør deg selv bare fordi du ikke har virkelighetsoppfatning nok til å forstå hvorvidt det du presterer er bra eller dårlig.
Finn deg en jobb
Hvis du ikke helt vet hvor du skal begynne, eller ikke har noen kontakter i bransjen er det greit å starte i lokalmiljøet. Det kan være seg den lokale ungdomsklubben eller andre steder hvor det er naturlig å spille musikk. Er du gammel nok til å komme inn på utesteder kan du oppsøke disse en kveld det er rolig. En viktig ting som ofte gir gode resultater er å møte opp personlig. Hvis utestedet spiller din type musikk, snakk med noen i baren, eller be om å få snakke med eieren/daglig leder. Ikke vær dritings og presenter deg selv på en høflig måte og fortell hva du driver med. Og hvis de sier nei, sørg for å legge igjen et visittkort, eller gi de mail-adressen din eller tlf. nummeret ditt på en lapp. Kanskje en dag står de uten DJ pga. sykdom eller whatever, og da husker de deg. Om de virker interessert, be om e-post adressen til den du snakker med eller legg til på facebook og send de lenke til soundcloud eller annet hensiktsmessig sted hvor du har noe å vise frem.
Den enkleste, og aller mest effektive måten å få seg en jobb på er i midlertid gjennom kontakter og det er slik de fleste spillejobber blir delt ut her til lands. Kjenner du noen, eller kjenner du noen som kjenner noen som har et bein innenfor bransjen eller kjenner noen som driver et utested – ta kontakt. Hvis du er priviligiert nok til å ha slike bekjentskaper er dette ofte en enkel ekspressbillett til dine første spillejobber. Det er da gitt at du kan levere, og de du snakker med vet du kan levere og ikke har problemer med å gå god for deg.
Hvis du sikter deg inn som DJ for bryllup, firmafester o.l kan du også kontakte et bookingfirma. Det finnes flere slike i Norge som har DJer i stallen til alle typer arrangementer, men pass på å gjøre litt research før du kontakter da det er flere useriøse aktører i markedet.
Hvis du allerede har fått noen jobber på nakken kan du begynne litt bredere, ved f.eks å ringe rundt eller sende e-post (f.eks til de kontaktene du har opparbeidet deg). Mange jeg kjenner har fått fete og godt betalte jobber på denne måten, men det krever at du har et par jobber på samvittigheten og har noe å vise frem. Mange sommersteder langs kysten leier f.eks inn DJer kun for sesongen og de rullerer ofte hvert år. Ordner du transport selv er de ofte også behjelpelige med å ordne overnatting dersom det trengs.
Image
Å bygge et sterkt og gjennomført image er ikke noe du trenger å tenke på i første omgang, men en liten form for profilering bør du absolutt ha på stell når du søker på jobber. Det får deg til å virke mer seriøs og gjennomført enn alle de andre nobodyene som prøver å klore til seg den samme jobben som deg. Kan du litt webdesign eller kjenner du noen som kan, få de til å hjelpe deg med å lage en kul logo med ditt DJ-navn (ja, du må ha et) på en webside og skriv litt om deg selv, kontaktinfo, hvem du er og hva du driver med. Legg også inn players fra soundcloud o.l. Angående DJ-navn: Prøv å lag et som er så enkelt som mulig. Ikke kall deg DJ ghettomasterblaster. Lag et som er kort å uttale og klinger bra. Ditt eget navn er ofte det beste, men om du er som meg og har et keitete navn, finn deg et annet.
De første jobbene dine kan fort ende opp som en hitparade av de store så ikke tenk for hardt på å definere deg selv musikkmessig så tidlig. Ha din greie, men ikke press den frem for hardt med mindre du får en veldig spesifik gig.
Promotering
Dette er alfa-omega og den viktigste geskjeften du noensinne kommer til å foreta deg ved siden av å faktisk rocke publikum. Få, om ingen blir oppdaget uten å vise hvem de er selv om det de leverer er aldri så unikt. Det er ufattelig mange DJer som aldri kommer lenger enn stegene over fordi de ikke klarer å promotere seg selv godt nok. Dette er et enormt fagfelt jeg ikke kan påberope meg noen ekspertise på, men det går i det store og hele ut på å gjøre deg selv bemerket på en unik måte. Du må vise folk at du har noe som ikke alle andre har, eller at du gjør det på en så overbevisende måte at du er personen de vil ha. Du må lære deg å selge deg selv, og du må bygge et nettverk av viktige bekjentskaper. Det innebærer at du må være utadvent, sosial og ikke minst vise trynet ditt på de riktige stedene, til de riktige folkene.
Selv om det heter å bli oppdaget, er det sjeldent slik det foregår i starten. Du blir kanskje lagt merke til, men du må selv sørge for at de rette menneskene får øynene opp for deg. Du må hele veien sørge for å snakke med folk, spørre, grave og mase til krampa tar deg. Vær omgjengelig, hyggelig og snakkesalig. De fleste menneskene du treffer i bransjen er nettop det, og det er viktig å møte de på samme nivå.
I en tredelt artikkelserie vil housebloggen gi deg nyttig informasjon dersom du har planer om å starte med DJing. Artiklene vil ta for seg utstyr, hvordan du kan gå frem for å få deg din første spillejobb og praktiske tips til den første jobben.
For mindre enn 10 år siden var DJing forbeholdt en veldig liten gruppe med mennesker. Brukbart DJ-utstyr var svært dyrt og det var vanskelig å få spillejobber dersom du ikke hadde gode kontakter, et særdeles godt talent eller hadde et godt opparbeidet navn. I dag er derimot virkeligheten en helt annen mye takket være eksplosjonen av rimeligere DJ-utstyr, midi-kontrollere og hyppigere utvikling av gode DJ-programvare. Utestedene har også blitt flinkere til å prøve nye DJer og tilgjengeligheten på musikk har økt betraktelig etter digital distribusjon tok av.
I denne første delen av artikkelserien tar vi for oss hva slags utstyr du kan velge. Anbefalingene er konkrete og ment for å gjøre det enklere for en nybegynner å treffe gode valg i en jungel av utstyr. Først og fremst er det tre forskjellige oppsett vi skal se på: CD-spillere, MIDI-kontrollere samt nevne oppsett med enten platespillere eller CD-spillere og timecodes.
Anbefalingene som er gitt her er basert på personlige erfaringer og betraktninger av både eget ustyr, hva som sies på nettet og andres erfaringer med forskjellig typer utstyr. Det er et utall produkter og produsenter som ikke er nevnt her, men som har konkurrerende produkter. Disse er utelatt for å forenkle utvalget og gi tips om trygge kjøp vi kan gå gode for.
Trykk på lenkene for å gå til utfyllende omtaler av produktene
CD-spillere er klubbstandard i antageligvis så godt som 90% av alle utesteder du finner som har en dedikert dj-bås. Videre ut fra det er det utstyr fra bransjelederen Pioneer som står de fleste båser. Det er et av de desidert dyreste merkene, men også et av de med desidert best kvalitet. Grunnen til at anbefalingene her nesten utelukkende er utstyr fra Pioneer er fordi det er svært fordelaktig å lære seg å bruke utstyr fra samme produsent som du mest sansynlig kommer til å finne igjen i en DJ-bås på et utested. Kan du en CDJ-400 og en DJM-400 kan du lett tilpasse deg å spille på et 1000/800 sett. Er du dog vant med spillere fra Numark eller Denon er ting gjort annerledes og overgangen er ikke like smertefri.
De dyre toppmodellene fra Pioneer er selvfølgelig hverken nødvendig eller rimelige nok til at det er vits å kjøpe som nybegynner. Dette har Pioneer tenkt på da de lanserte innstegsmodellen CDJ-350. Her får du en god spiller som har de funksjonene du trenger for å komme i gang og for å lære deg det nødvendige samt enkle finesser for å gjøre settene mer interessante. CDJ-400 er en utgått modell, men like fullt et godt alternativ på bruktmarkedet. Disse får du til rundt 2500-3000 kr pr. spiller. Jeg anbefaler på det sterkeste å sjekke ut bruktmarkedet (eksempelvis på finn.no/torget).
Pioneer spillere holder som sagt meget høy kvalitet og er stort sett meget trygge å kjøpe brukt. Du burde dog spørre selgeren hvor de har blitt brukt, og du burde så langt det lar seg gjøre ta en titt på og kjenne på spillerene før du kjøper. CDJ-800 MK2 er også greie spillere du kan få for en fornuftig pris på bruktmarkedet, men disse begynner å dra godt på årene så da er det veldig viktig at du sjekker hva slags standard det er på dem og at alt virker som det skal. Merk også at CDJ-350 og CDJ-400 har USB muligheter slik at du slipper å brenne CD-er, men istedet kan ta med USB-penner eller en ekstern harddisk.
Skal du ha CD-spillere trenger du også et miksebord. Pioneer kom nylig ut med en enkel to-kanals mikser kalt DJM-250-K (ca. 2500 kr) som skal være rimelig priset. På bruktmarkedet anbefaler jeg å se etter DJM-400 (brukt rundt 2-3000 kr avhengig av standard) som et kanskje enda bedre alternativ. Det finnes også en DJM-350 mikser, men denne er veldig lite gjennomtenkt så jeg anbefaler å styre unna. Mikseren er dog ikke like essensiell som spilleren i mine øyne og dersom du er på et ekstremt budsjett kan du sjekke ut Numark M2 som er en helt standard mikser uten effekter. Uten å gi for mange eksempler vil så og si ethvert miksebord med to eller fler kanaler samt 3-bånds EQ (low/mid/high) på hver av de fungere utmerket.
Fordeler med å bruke CD/mikser:
-“Oldschool” feelingen
-Å lære deg å beatmatche manuelt
-Modulært oppsett som er enkelt å oppgradere uten å bytte ut alt samtidig
-Svært høy kvalitet. Et slikt sett har du LENGE selv ved hissig bruk
Midi-kontrollere har eksistert i mange år, men det er bare de siste to årene vi har sett en eksplosjon av disse samt at vi har fått fullverdige kontrollere med støtte for fire decks og full mikser seksjon. Midi-kontrollere kjennetegnes ved at de er laget for å i større grad være transportable og fornuftig i størrelse og at de kan kontrollere ett eller flere DJ-software. De er også svært rimelige i forhold til hva slags funksjonalitet du får sammenlignet med CD/platespiller oppsett. Hvilken kontroller du burde velge avhenger av hva du er ute etter, hvilke forutsetninger du har og hvilket DJ-software du foretrekker.
Mitt weapon of choice av programvare har i mange år vært Traktor. Programmet har etter hvert blitt ekstremt solid og har en mengde gode funksjoner og innstillinger som gjør at man kan tilpasse det til sitt behov. Jeg har prøvd litt forskjellig av Traktor kontrollere og mappet opp kontrollere som ikke støtter Traktor ut av boksen, men de som har fungert best er uten tvil Native Instruments egne Traktor Kontrol S2 og Traktor Kontrol S4. De er ganske like funksjonsmessig, bare at S2 er et par tusenlapper billigere, har litt færre knapper og kun støtte for to decks. Prisen ligger på drøye 4000 kr for S2 og drøye 6000 kr for S4 i norske nettbutikker. Med på kjøpet får du også Traktor Pro 2 som i seg selv koster nesten 2000 kr så du kan trygt si du får valuta for pengene. Med andre kontrollere følger det ofte bare med en “LE” (nedstrippet) versjon av Traktor og du må betale for å oppgradere til Pro, som er et must hvis du skal bruke Traktor.. Ta dette i betraktning hvis du velger en Traktor kontroller. Andre kontrollere som er verdt å merke seg er Pioneer DDJ-T1 og Numark 4TRAK.
Oppdatering 9.8.2012: Pioneer har nettop annonsert lanseringen av Pioneer DDJ-ERGO-K som vil være en sterk utfordrer til Kontrol S2 og lignende 2-kanals midi-kontrollere for Traktor.
Serato Itch er et annet DJ-software som har høstet mye god kritikk, men utvalget av kontrollere har hittil vært ganske snevert og forbeholdt dyrere kontrollere som Numark NS6/NS7 og Pioneer DDJ-S1. Programmet i seg selv er gratis, men du må ha en kompatibel kontroller for at det skal fungere. Dette vil si at i motsetning til Traktor (hvor du kan MIDI-mappe en hvilken som helst kontroller) må kontrolleren være støttet av selve programvaren. Gode alternativer her er Vestax VCI-300 MK2 (må bestilles fra utlandet, ca. 4500-5000 kr) eller den splitter nye Novation Twitch (ca. 4000 kr i norske nettbutikker).
Oppdatering 9.8.2012: Vestax lanserte i mai storebroren til VCI-300, VCI-380. Les mer om den her.
Virtual DJ er også et meget populært DJ-software. I mange år har VDJ hatt et litt frynsete rykte og blitt ansett som det ultimate nybegynnerprogrammet, men mye tyder på at dette er i ferd med å snu. En finesse VDJ har som få andre kan skilte med er muligheten for å mikse video (Serato SL har også dette). Programmet generelt er enkelt å forstå og er lett å komme i gang med. Det sliter noe med stabiliteten og brukergrensesnittet trenger en oppgradering, men siden Atomix, selskapet bak, nylig kjøpte opp selskapet bak et annet program kalt DjDecks vil det nok om ikke lang tid komme en ny versjon fra disse som forhåpentligvis vil rette opp i en del av ujevnheten i programmet. Det finnes et hav av kontrollere som støtter VDJ og det er her vi finner de aller billigste kontrollerene på markedet som f.eks Numark MixTrack Pro eller Numark N4 (henholdsvis i underkant av 2000 kr og overkant av 3000 kr i norske nettbutikker). Et litt dyrere alternativ er Pioneer DDJ-ERGO-V til i overkant av 4000 kr.
Fordeler med å bruke midi-kontroller:
-Høy mobilitet
-Enkel å lære takket være hjelp fra programvare
-Desidert billigst
-Mange avanserte funksjoner for pengene kontra alternativene
Timecodes er et siste alternativ verdt å nevne dersom du insisterer på at du vil bruke analoge spillere. Både Traktor Scratch Pro og Serato Scratch Live har løsninger for dette hvor du kjøper et software + et lydkort som du igjen kobler til spillerene og miksebordet. Det kan koste litt, men dersom du får tak i et billig oppsett med spillere og miksebord kan det være verdt å se på. Jeg vil ikke gå nærmere inn på dette her, men dersom du lenge har hatt en drøm om å spille med vinyl er dette absolutt noe å vurdere. Google får være din venn i søken etter ytterligere kunnskap på området. Dersom timecodes virker for dyrt/avansert for deg og broderen eller kompisen din har tidenes vinylsamling som du dør etter å snurre kan du vurdere platespillere. Av spillere som fortsatt er i produksjon er Numarks TT200 og Stantons T.92 USB gode spillere til litt over 2000 kr som finnes i norske nettbutikker. Kombiner disse med en to-kanals mikser og du er good to go.
Tilbehør:
I tillegg til dette kreves det i tilfeller at du anskaffer noen kabler på egenhånd. Disse finner du enkelt på Ekjøp/Clas Ohlson o.l. da det stort sett bare dreier seg som et par phono kabler. Gode hodetelefoner er også et must for en DJ. Se utvalget de har i nettbutikkene nevnt nedenfor og finn ett i din prisklasse. Et par anbefalinger her kan være Sennheiser HD25-1 II eller Pioneer HDJ-1500. Flere tester av hodetelefoner kan leses her og her. Du bør uansett legge litt penger i et godt headset. Forskjellen i lydkvalitet er enorm på headset til 300 vs. 1500 kr og det er svært viktig å faktisk kunne høre detaljer i lyden mens du mikser. Et stereoanlegg er også en fordel dersom du vil spille for kråkene mens du øver. Her finnes det så ufattelig mye at det er umulig å komme med konkrete anbefalinger, men for de kresne er et par gode studiomonitorer å anbefale.
Oppsummering:
For en helt blank nybegynner som ikke helt har bestemt seg, men likevel ønsker å prøve: Numark MixTrack Pro (ca. 1500,-)
For nybegynneren som ønsker noe mer avansert, men til en rimelig penge: Numark N4 (ca. 2900,-)
For nybegynneren som er klar for utfordringer og en bratt læringskurve: Traktor Kontrol S2 (ca. 3700 kr)/ Pioneer Ergo-K (kommer i september, pris ukjent)
For nybegynneren som er sikker på at dette er noe den vil satse på: Traktor Kontrol S4 / Pioneer DDJ-T1 / Numark 4TRAK / Numark NS6 (ca. 6500,-/6700,-/7800,-/6800,-)
For nybegynneren som hater alt av nextlevelness og ønsker å starte fra scratch med CD: CDJ-350 eller CDJ-400 + DJM-250 eller DJM-400, alle kombinasjoner er gode valg.
(priser avhengig av tilbud, beregn alt fra 8000 for et billig brukt CD oppsett til opp mot 15.000 for et nytt).
Priser oppdatert i midten av juli 2012
Hvor får jeg kjøpt dette på en trygg måte?
Dersom du skal kjøpe brukt er finn.no et godt sted å begynne, men du burde så langt det lar seg gjøre dra å se det du vil kjøpe med egne øyne og ta og kjenne på det med egne fingre før du kjøper. Noen folk er ekstremt flinke til å ta vare på tingene sine, mens andre er mer uvorne og du kan ende opp med et nesten ødelagt produkt som virker som om det har vært med i krigen og tilbake.
Dersom du skal kjøpe nytt finnes det flere norske nettbutikker å sjekke:
Et siste sted det lønner seg å gå innom er prisjakt.no. Der får du ofte opp flere butikker som selger DJ-utstyr og du kan velge den billigste. Samtlige av ovennenvte butikker har gode rykter i bransjen, yter god service og har konkurransedyktige priser. Det kan dog variere en del, så sørg for å sjekke hos flere og eventuelt be om et tilbud før du kjøper.
Men det er jo mye billigere i utlandet/på ebay når kursen er lav?
Ja, det er definitvt penger å spare når kursene er lave, men dersom du er ute etter å kjøpe nytt bør du seriøst vurdere om du tør å ta sjansen. Hvis noe går galt med en enhet kjøpt fra USA kan det hende at du må sende den helt tilbake dit, eller at du må betale for en reparasjon hos verksted i Norge siden garantien ikke gjelder her. Kjøper du i Norge får du butikkens eller produsentes garanti og DOA-enheter, enheter med produksjonsfeil eller enheter som slutter å virke etter kort tid kan erstattes i garantisaker.
Denne artikkelen ble påbegynt vinteren 2011. Et utall nye produkter har blitt lansert siden den først ble forfattet. Noen av de har blitt flettet inn, men om du vet om flere, relevante produkter som passer til innleggets essens, legg igjen en kommentar så fletter vi det inn.