Hei bloggen! Housebloggen er sakte men sikkert på vei tilbake. Mens vi graver oss ned med arbeid på nettside, design, faste spalter og innhenting av flinke skribenter kan du ta en lytt på disse godlåtene. Litt deep, litt nu-disco og litt ymse.
Hei bloggen! Housebloggen er sakte men sikkert på vei tilbake. Mens vi graver oss ned med arbeid på nettside, design, faste spalter og innhenting av flinke skribenter kan du ta en lytt på disse godlåtene. Litt deep, litt nu-disco og litt ymse.
På Electric Zoo i år hadde han annonsert at ville slå verdensrekorden i Twerking og skulle lage en vegg med et høyt antall jenter som ristet løs på rompefettet. Det fikk ikke Diplo mulighet til, fordi to tragiske dødsfall stoppet festivalen. Men han gir tydeligvis ikke opp, for hans nye EP som er en oppsamling av noen av de største låtene han har gitt ut hittil i år, er noe av det skitneste jeg har hørt på en stund. Det går i Trap og litt moombahton, og mengdene med bass her er av seismiske dimensjoner.
Trap-låten “Crown” som har vokaler fra Mike Posner har vært en gjenganger i spillelisten min lenge, men det er vel først nå den får en formell release. . “Biggie Bounce” er et samarbeid med indoneseren Angger Dimas og er en typisk “shakelåt” om et slikt begrep er lov å bruke.
Videre på EPen finner vi hiphop-sangen “Rock Steady”, og min absolutte favoritt, “Revolution”. Dette er et skikkelig anthem som har en nesten magisk stemning. Brekket minner meg litt en annen av hans produksjoner, og kanskje høydepunktet for min del i hele år uansett sjanger; “Get Free”.
Motor Control begynner med four on the floor med harmoniske melodier før heftige breakbeat-drop bryter ut. Mellomspillets driv skapes av fengende av robot-vocoder og velplasserte snares, som senere blir erstattet av et nytt dropp med lead som har et “østlig” preg.
Preview av Zeroes And Ones EP finner du her
Beskrevet som et kjærlighetsbrev til sine kult-tilhengere, er albumet først og fremst en samling av låter for dem som liker Savant. Produksjonene er preget av eksperimentell sample-bruk, og totalt uforutsigbart akkompagnement. Sjangermessig havner de aller fleste sporene et stykke unna housebloggens profil, men heldigvis er låtene “Forbidden” og “Virgin” begge i 128 BPM.
Forbidden er kreditert til Savant selv, og SectionZ-kollega Kaster. Låten marsjerer av gårde med innslag av UK-wobbles, glitch-synths og complextro-fills i 16 bits. Bortsett fra et gladbreak med plystrende synth er låten av det mørkere slaget electro house, noe jeg personlig liker godt.
Virgin tilbringer mye av sin 3-minutters varighet i half time, men partiene med four on the floor, låter til å være inspirert av tidligere samarbeidspartnere som JELO og Adam K, som begge har jobbet med lignende soundset og tematikk den siste tiden.
Albumet er i første rekke utgitt som Beatport-exclusive, noe som betyr at det fortsatt vil være en stund til det er tilgjengelig på andre plattformer som iTunes og Spotify.