Nils Noa liker Batman, 70-talls rock og Klem FM. Les vårt intervju her!
Norske Nils Noa er høyaktuell med singelen Fade Away, spilling under Øyafestivalen førstkommende lørdag og sine opptredener på Allsang på Grensen, VG-lista og åpningshowet av Norway Cup, foran 25.000 i fotballsko. Det er ikke mange her i Norge som vet så mye om denne storkaren, som vifter stolt og fortjent med Norgesflagget på de største klubbene i utlandet. Vi har tatt en kort prat med den jordnære vestlendingen for å bli litt bedre kjent med han.
Fem kjappe: Hvilke låt har du hørt på og spilt mest i sommer? Beste houselåt gjennom tidene? Favorittsjanger (utenom elektronisk)? Favorittartist? Guilty pleasure?
Låten jeg har spilt mest i sommer er Hugo – Joint Is Jumping (Audiojack Remix). Beste houselåt gjennom tidene for meg er Blaze –Lovely Dae (20/20 Vision Remix) og favorittsjanger utenom elektronisk må være 70-talls rock. Beste artist er Carl Cox, han har holdt seg gjeldene som DJ og artist siden 80-tallet, creds. Guilty pleasure er at jeg hører på Klem FM. LOL
Du har med tiden blitt voksen og erfaren i bransjen. Hva er målet for årene som kommer, og er du enda like sulten?
Jeg har egentlig aldri vært så sulten som jeg er nå, produktiviteten er på topp. Målet fremover er å bli en bedre produsent og prøve å etablere meg på den internasjonale scenen. Jeg har funnet en veldig bra måte å jobbe og ikke minst ferdigstille låtene mine på. Det er veldig veldig nyttig for det er ganske lett å aldri bli ferdig med mixdowns og lignende.
Hvordan ble Fade Away til, og hvordan var det å samarbeide med Vinni?
Fade Away startet egentlig som en remix, men så ville ikke de bruke den. Vinni likte den så vi bestemte oss for å gå i studio sammen. Manageren min, Martin tenkte det ville være kult å bruke en sølvgutt på toppen av det sampla koret jeg hadde. Det å jobbe med Vinni har bare vært en glede. Vi kjente hverandre ganske godt ifra før, så det falt veldig naturlig. Jeg håper vi kan gjøre det igjen.
Nils Noa ft. Vinni – Fade Away
P1 har nylig listet låten du lagde med Vinni og Sølvguttene. Faktisk den første houselåten listet på kanalen noensinne. Hva tenker du om det?
Er det sant? Det er utrolig morsomt. Sikkert mange som mener den ikke er en houselåt, men P1 er jo en veldig folkelig kanal, og jeg hadde ikke trodd den kom til å bli lista så høyt der av alle steder. Men når man har med så kjente artister som Vinni og Sølvguttene, så er det lettere for folk å gi det en sjanse, enn om det bare hadde vært meg med en ukjent vokalist og det originale sampla koret.
Kan du fortelle oss litt om din egen sound og hvor du ønsker å gå med den?
Mitt sound er vel en sammensettning av det som har inspirert meg opp igjennom tiden og etter hvert som man har brukt flere timer i studio så nærmer man seg sakte men sikkert dit man vil soundmessig. En forandring de siste årene er at nå låser jeg meg ikke så fast i en sjanger. Viktigste er å ha en god ide, det tekniske kan man alltids få på plass etter hvert.
Piratkopiering vært et stort problem for mange artister, men de siste trendene viser at dette avtar og at lovlig streaming via. tjenester som WiMP og Spotify overtar. Hvilke følger tror du dette får i forhold til platesalg og inntekter?
Vanskelig å si, men jeg ser jo at flere artister blir signert på slike 360 dealer hos plateselskapene da wimp og spotify ikke generer like mye penger, men øker profileringen av artistene og derfor får de økte inntekter på gigs. Så da gjør på en måte plateselskapene jobben , men artistene og management tjener penger på gigs og plateselskapene tjener mindre. Så tror mye av strukturene vil forandre seg. Men kankje vil også spotify ha ulike modeller. Litt som netflix, at den aller nyeste musikk er kun på det dyreste abonnementet etc. Men ting går i hvert fall i riktig rettning.
Fortell oss om din beste og verste spillejobb noensinne!
Den er vanskelig, men Sirena i Brazil var virkelig fantastisk bra. Verste gig tror jeg må være da jeg tok over for Towa Tei (Deelite – Groove is in the heart ) Jeg fløy til Seoul for den ene gigen og tømte dansegulvet i løpet av en halvtime, da alle var der for å se Towa… Da skal man ha selvtilliten i orden. Ha ha ha ha ?
“Min favorittsuperhelt er Batman. Han er en troverdig superhelt”
Du jobber med bookinger for The Villa, en av de beste musikkscenene i Norge, og en av de få plassene med internasjonal anerkjennelse. Hva ser du etter når du gjør bookinger?
Vi er en liten klubb, så jeg har begrensa budsjetter, men jeg prøver å booke folk som er flinke live, men som også lager bra musikk, så vi har noe å selge ut til folk. I dag holder det ikke bare å være en bra dj, man må også lage egen musikk spesielt fordi musikken har blitt så lett tilgjengelig. Så det å lage musikk gir deg enda mer identitet på en måte. Så prøver vi å booke folk rett før de slår igjennom, for da er ofte prisen mye mye lavere. Og ikke ninst er de sultne på å vise seg frem og da spiller de som oftest bedre og.
I tillegg til alt det andre driver du et eget label sammen med Christian Sol, Troll Records. Det er tydelig at dere ønsker å skape et eget uttrykk gjennom labelet. Hva er ideen bak det?
Ideen til Troll records er ganske enkel. Den er å gi ut norske artister, for deretter å få med oss mer etablerte internasjonale remixere for å hjelpe de norske mindre etablerte artistene. Troll Records er også en plattform for musikken jeg og Christian lager. Da kan vi hele tiden velge hva og når vi vil gi ut ting, det gir deg en veldig fin kontroll på saker og ting.
Når du en gang legger hodetelefonene på hyllen, hva skal du gjøre videre?
Jeg vil nok alltid jobbe i underholdningsbransjen i en eller annen form.
Hva er ditt forhold til Ibiza, og hva har øya betydd for deg som artist og musikkinteressert?
Jeg dro til Ibiza første gang i 1999, og har vært der hvert år siden. Ibiza har alltid vært en plass for inspirasjon for meg musikalsk, spesielt før den digitale verden kom for fullt. Der man ofte hørte låter for første gang. Vi kjøpte også masse vinyl der, vi fant skiver der vi ikke fant andre steder.
Er det noen norske produsenter vi burde se opp for i 2014 og hva er ditt tips til unge lovende som ønsker å gjøre karriere innen musikk?
Alexander Skancke er en ung flink fyr som kommer til å gjøre det bra fremover. Og ikke minst Coucheron. Han kommer til å gjøre det veldig bra fremover. Mitt beste tips er tålmodighet. Var etter at jeg hadde spilt ute i 10 år at jeg følte jeg spilte bra nok, men så er jeg en slow learner da… Men ta tiden til hjelp, står man på og gjør de riktige tingene så får man sjansen til slutt.