Elsket og hatet!
Broiler tar en ny retning, og det fenger.
Helt siden august 2011 har «Møndarn» , «Power Beat» og «Afterski» vært fast innventar på både voksenvorspeil og i barnebursdager. De har allerede rukket å bli Norges største kommersielle DJ-fenomen, med over 6 millioner visninger på Youtube og 65.000.000 streams. «Vannski» lå 18 uker på VG-listen i 2013 og 4 uker på førstplass. Den har blitt streamet over 15 millioner ganger. Fysj da! «Afterski» lå hele 21 uker på VG-Listen i 2012 og 2013, den solgte/streamet til 6 x Platina. I mars kunne Broiler feire sin første Spellemannpris for årets innovatør, og de vant nylig prisen for årets norske artistgruppe på NRJ-Awards. Uten at vi skal skrive for mye om den «gamle» Broiler-musikken er det ikke til å stikke under en stol at Broilergutta har gjort mye riktig frem til nå. Vi gledes!
Sammen med en enorm fanskare og mange millioner plays på Spotify og Youtube har det alltid vært mye hat og blest rundt Broiler. Ikke minst har humoren og «useriøsiteten» de valgte og spille på blitt tatt i mot med blandede følelser. 08. november 2013 ble det satt et foreløpig punktum for den gamle sounden, lederhosen, kalde fjelltopper og norsk vokal, i det DJ Broiler ble til Broiler og slapp låten «Bonski». Bare et par uker etter slipper de «Episode 1″. Endelig har Mikkel og Simen kommet seg ut av konfedressen og fått sansen for mer voksen og profesjonell musikk.
Episode 1
«Episode 1″ kan beskrives som deres satsningsalbum for et internasjonalt gjennombrudd. Hver dag i en uke lanserte de en ny låt fra albumet på Spotify og Wimp, og den 29. november ble det sluppet i sin helhet. På hvilket plateselskap? Universal vel! «Episode 1″ ligger i skrivende stund på 14. plass blant albumer på Spotify, og vi kan høre at Broilern har lagt bolet på hyllen og brukt mer tid på musikken det siste året. På under en måned har låten «Colors» 625.000 streams, og «Nine» ligger på en fin andreplass med 504.000 streams.
Hva syns VI om albumet og den nye sounden? Jo, vi digger det. Med tanke på slik Broiler slo igjennom i Norge har de med Episode 1 gitt oss et helt annet inntrykk. De har pusset skoene og fylt luft i dekkene, nå mener de alvor og det merkes. Blant oss er det «Bengal Tiger» og «The End» som går på repeat i arbeidstiden. Vi vil også tippe at det er disse to som blir tatt best i mot internasjonalt. «The Beat», som er laget i samarbeid med norske Hartzon og rapperen A-Lee, er også en låt vi sniklytter til når ingen andre hører på. Alt i alt er vi veldig spente på hva Broiler serverer oss i årene som kommer, og vi ønsker Simen og Mikkel lykke til. Housebloggen heier på og det tror vi litt flere gjør nå også. Full pupp, #dansdansdansoppåbordet. Terningkast 5!
Hør låtene på Spotify: