Archive for 3. januar 2013
Skrillex – Leaving EP
8
Skrillex bestemte seg plutselig for å gi ut en tre-spors gratis EP gjennom OWSLA’s abonnementstjeneste The Nest, til en blandet reaksjon fra fansen. Scary Bolly Dub har figurert i settene hans i månedsvis nå, mens de to andre låtene er nye. Selv sier han at den kun var ment som en DJ-tool, og aldri skulle slippes. Gammelt gjort nytt beskriver vel låten best, da dette er en gjenopplevelse av Scary Monsters and Nice Sprites, sammen med plenty av andre samples. The Reason har fått god mottagelse fra fansen, selvom den i mine ører er litt kjedelig. Det er tydeligvis bare å forvente mer og mer Trap i fremtiden, da større produsenter baner vei for at denne sjangeren for alvor skal feste seg i EDM-sirkuset. Til slutt avsluttes EP’en med Leaving, en behagelig downtempo låt – men det er også egentlig det. Ikke noe spesielt ved denne.
‘
Skrillex – Scary Bolly Dub Glitch Hop/Trap
Skrillex – The Reason Glitch Hop/Trap
Skrillex – Leaving Electronica
Underground Fix
1La oss håpe 2013 blir et like bra underground-år som 2012!
‘
George Morel – Morel’s Piano (Original Mix) House Hot
George Morel – That Was Crazy (Original Mix) Techno
Vi begynner 2013 med et par låter fra George Morel sin EP på Suara, et av fjorårets store labels. Suara som hadde en rekke med herlige techy slipp, særlig på høsten i fjor, fra produsenter som Gorge, Pig & Dan, Jay Lumen og Santos. Jeg må innrømme at jeg ikke har hørt spesielt mye fra George Morel tidligere, men dette er imponerende saker. Morel’s Piano er, som navnet tilsier, en herlig pianodrevet houselåt. Selv om jeg hører moderne techy inspirasjoner i låta så har den en klassisk housevibe over seg. Nesten så man blir litt nostalgisk av å høre på den. That Was Crazy er mer en hybrid tech house/techno-låt som kler Suara veldig godt.
Pan-Pot – White Fiction (Original Mix) Tech House Hot
Pan-Pot – Mental Rush (Original Mix) Techno
Mørk tech house og techno fra den fremadstormende duoen Pan-Pot. Berliner-duoen har hatt særlig suksess på Mobilee Records så det er ikke tilfeldig at disse to låtene også ble sluppet der. White Fiction er en rytmisk og mørk techy låt med hypnotiserende melodi og mørke, nærmest «onde» vokaler. Om White Fiction ikke var mørk nok så blir du hvertfall ikke skuffet over Mental Rush. Den har et litt kraftigere driv over seg og er hakket tyngre enn White Fiction. Begge låtene er «must-have’s» for ethvert underground-hode der ute så nyt hva Pan-Pot serverer her!
Slam – Harem (Gary Beck Remix) Techno Hot
Om det var en ting underground-delegasjonen her på bloggen kunne si seg enige om så var det at Gary Beck var produsenten som leverte den desidert beste technoen i 2012. Skotten hadde utallige sterke slipp på Drumcode, BEK Audio og Soma, hvor han også slapp et album. Denne remixen av Slams Harem er techno i kjent Gary Beck-stil. Mannen bruker konsekvent ingen former for synther i produksjonene sine, noe som gjør at musikken hans får en veldig rough feel over seg. Gleder meg til å høre mer fra Glasgows store sønn i 2013.
Audiowhores – Sanctuary (Original Mix) Deep House
Cuartero – Ongea (Original Mix) Deep House
Macromism – Aperion (Original Mix) Tech House
Coyu & Ramiro Lopez – 1, 2, 3… Fire (Original Mix) Techno
Supernova – Last Night In NY (Original Mix) Deep House
+++
Denne uken har vi en meget spesiell mikstape for dere. Selveste DJ Sneak stod for den siste Cadenza Podcasten i 2012. Mikstapen er en livemiks fra da DJ Sneak spilte på en av Lucianos fester på Ushuaia, Ibiza. Med DJ Sneak bak spakene får du to timer med herlig old-school house blandet med moderne tech house og latin-inspirert house, og tror du ikke jeg hører en smule Thomas Bangalter der inne også? Så se frem til to timer med verdens beste musikk servert fra en av de beste DJene i verden!
Smoke Cone
4Sasha feat. Donatello, Knox, Kastis Torrau & Arnas D – Smoke Cone (Original Mix)
Tech House Hot Beatport
Det var en skam for hele den elektroniske musikkens verden at Sasha for første gang endte utenfor topp 100 i årets DJ Mag-liste. Jeg ga egentlig blanke i resten av lista, men at Sasha, en av de største pionerene av progressive house og definitivt en av verdens beste DJer, ikke skulle anerkjennes som et av de største navnene innenfor sjangeren, var noe jeg tok meget tungt. Heldigvis har waliseren en høy posisjon blant oss som kjenner vår progressive house. Noe man så ved at hans remix av Hot Chips Flutes var en av Beatports mest solgte låter i fjor, og fortsatt ligger på topp 10 tech house.
Om Smoke Cone blir en like stor hit som Flutes tviler jeg sterkt på, men at Sasha her har produsert noe spesielt, hersker det ingen tvil om. På denne låta virker det som han har fått med seg samtlige produsenter som noensinne har hatt slipp på Last Night On Earth. Normalt ville man si at «jo flere kokker, jo mer søl», men i dette tilfelle holder låta seg ryddig til tross for at fem produsenter har vært med på å lage den.
Som vanlig med låter fra Sasha så tar den tid å bygge seg opp, men når en først har kommet i gang er det en fryd for øret. Jeg vil beskrive låta som en vokalbasert blanding av progressive house og melodisk tech house. Jeg vet ikke hvem som står bak vokalsporet, men det er denne typen vokaler jeg liker best. De komplimenterer resten av låta perfekt, uten å sette melodien og resten av produksjonen i skyggen. Og hvor digg er ikke melodien i breakdownet? Ren progressiv magi!
Hvis 2013 byr på mer av dette så kan jeg ikke gjøre annet enn å glede meg!