Album: Dirty South – Speed Of Life

5. March 17:42 | by | with 6 kommentarer

dirty-south-super-sounds

Omtale: Dirty South – Speed Of Life

Dirty South – den australske bautaen innen progressive house er på plass med sitt aller første artistalbum. Dragan Roganović har vært en stor del av prog house scenen i over åtte år og er et navn som burde stå høyt på listen over de som har fått til mest med sjangeren. To ganger har han blitt nominert for Grammy med remixer av henholdsvis Kaskade og The Temper Traps (i følge med Axwell), men viktigst er nok at han er hjernen bak låter som Phazing, Let It Go, Open Your Heart, We Are, Alive, Walking Alone, Eyes Wide Open og City Of Dreams i tillegg til en lang liste av remixer. Ingen tvil om at han er en av de desidert største navnene i prog house scenen.

Speed Of Life markerer nok en milepæl i Dirty Souths fantastiske karriere, men det skal mye til for å toppe hans tidligere utgivelser som av mange blir sett på som noen av de beste låtene of all time. Jeg kan si først som sist at albumet leverer veldig sterke låter, men om de kommer til å overgå noen av nevnte låter gjenstår å se.

Det tok meg ikke lang tid før jeg begynte å ane en ramme rundt låtene. De er alle oppstemte, tidvis euforiske og lystige. En stil Dirty South er kjent for og som han har tatt ut til det fulle i dette albumet. Av låter så finner vi den pop-aktige Your Heart med Joe Gil på vokalen, full-out clublåten Champions, bigroom proglåtene Gods, ResetSomething Like You med Rudy, Super Sounds og Until The End med Joe Gil, tittelsporet Speed Of Life samt de to litt mer alternative låtene Sunrise (drum&bass/dubstep-aktig) og Sunset (chillout-ish).

En ting som er verdt å nevne om albumet er at jeg finner det usedvanlig godt mastret. Lydkvaliteten er bare helt enorm når man hører på låtene, faktisk noe av det beste jeg har hørt på lang tid. Det kan til tider bli en anelse grøt når mange elementer er i spill, men generelt sett er det meste i høyeste grad i harmoni og det er få eller ingen elementer som peaker ut over de grensene de er ment å ha. Jeg måtte faktisk skru opp lydstyrken et par ekstra hakk for å få outputen på samme nivå som andre låter, noe som tyder på at det ikke er brukt for mye “loudness”. Stor tommel opp for nettop dette!

Variasjonen i låtene på skiva er ikke mye å skryte av, det meste går i et veldig likt toneleie og høres i prinsippet ganske likt ut hvis du ikke hører nøye etter. Det er både positivt og negativt siden det ikke viser så stor kreativitet som andre artister klarer å få til, men det positive er at albumet er på trygg grunn og inneholder få eller ingen fillers. Bigroom låtene gjør jobben sin akkurat slik de skal i ekte Dirty South stil med store synther og flotte melodier, noe som er spesielt tydelig i tittelsporet Speed Of Lifes melodi når den omsider tar av neste tre minutter ut i låta. Clublåten Champions fungerer helt greit og vil nok stå frem som en av de mer populære låtene på skiva hos andre DJs. Av vokallåtene er det (selvsagt?) låtene med Rudy, Something Like You og Gods, som fremstår som de beste i mine ører. For de som måtte lure så er Ruben Haze et prosjektnavn Dirty South og Rudy bruker om låter med akustiske innslag (såvidt meg bekjent). Det er altså Rudy som har vokalen i den sammenheng.

For å nevne litt mer om Speed Of Life så begynner denne låta utrolig tregt, nesten så tregt at jeg i halvsinne over at det ikke skjedde noe tenkte på å skippe til neste låt, men så fanget noe annet oppmerksomheten min og den fikk spille seg ut til det fulle og FOR en låt! Den bruker altså nesten tre minutter på å sakte gjøre deg kjent med hovedmelodien og samtidig bygge opp elementer rundt samt forberedelser til takeoff. Etter to og et halvt minutt detter den plutselig helt ned i kjelleren igjen og starter enda et buildup, men denne gangen litt mer seriøst. Synthene får sakte men sikkert større release og elementene rundt bygges opp før det plugselig eksploderer i et melodisk euforia av dimensjoner med et svært fengende hook. Kan med stor trygghet si at dette er låten som virkelig kommer til å få festivalpublikumet til å huske Dirty Souths konserter i tiden fremover der den følelsesladde melodien innbyr til bro-hugging, hopping og nynning i takt med melodien.

Alt i alt et solid album fra Dirty South som er vel verdt å få med seg. Forvent dog ikke at han kommer til å toppe noe av det han allerede har laget, men som et friskt pust i en ellers syre og wobblebefengt prog scene er albumet et solid lyspunkt i hverdagen. Er du av typen som konsumerer musikk like fort som du spiser middag kommer du nok til å slite med å like dette, men er du som meg og har hørt på prog house i et tiår eller mer allerede kommer du virkelig til å verdsette låtene som et deilig friskt pust i en sjanger ellers oversvømt av generisk dritt.

Tracklist:

1. Gods (feat. Ruben Haze)
2. Super Sounds
3. Until The End (feat. Joe Gil)
4. Champions
5. Sunrise
6. Your Heart (feat. Joe Gil)
7. Reset
8. Something Like You (feat. Rudy)
9. Sunset
10. Speed Of Life

Kjøp på iTunes (kun $9.99)

PS: Jeg anbefaler dere å ta mer enn en gjennomlytning av albumet før dere bestemmer dere. Etter første gjennomlytting hadde jeg egentlig mest lyst til å skrive en mer negativt ladet anmeldelse, men etter å ha latt låtene synke inn og fått noen gjennomspillinger fremtår de som mye bedre enn ved første lytt.